Daisy loves health: 10 geboden voor een gezonde leefstijl

‘Gezond leven, is dat nou moeilijk? Hoe doe je dat?! Kost vast heel veel tijd, of niet dan?’ Dit zijn vragen die ik vaak te horen krijg. En ik kan je dit zeggen: Nee hoor, het is zeker niet moeilijk. Toch heb ik er 200 pagina’s in mijn nieuwe I Love Health boek voor gebruikt om hier handvatten voor te geven. (Deze schaamteloze zelfpromotie terzijde! Haha!) Ik had het misschien ook wel met deze 10 geboden kunnen doen…

Daisy oppelaar

Dit zijn mijn 10 geboden voor een gezonde levensstijl! Of in elk geval mijn 10 geboden. Dit zijn de 10 geboden waarin ik geloof om een gezond en gelukkig leven te leiden.

1. Eet puur & onbewerkt
Geen pakjes en zakjes, maar eet zo veel mogelijk zoals moeder natuur bedoeld heeft. Kies producten met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst. Hoe langer, hoe meer onzin er vaak in zit. Maak zo veel mogelijk zelf, dan weet je tenminste zeker wat er wel of niet in je gerecht zit.

Recepten Daisy I love health

2. Elimineer geen voedingsmiddelen
Tenzij je een allergie of intolerantie hebt – dan moet je vooral dat product elimineren – kun je het beste voor zoveel mogelijk variatie in voedingsmiddelen en –stoffen zorgen. Vele diëten skippen vrijwel hele groepen voedingsmiddelen of –stoffen. Zo was het jaren geleden ‘in’ om geen koolhydraten te eten. En daarna was vet weer de duivel. Maar lieve mensen: we hebben koolhydraten, vetten en eiwitten nodig om te leven! Zonder kunnen we niet functioneren. Het gaat dan wel weer om de juiste verhoudingen en dat deze macronutriënten (zo noemt men koolhydraten, vet en eiwitten) uit goede voeding komt.

3. Zondig af en toe
Zondigen is gezond! De woorden lijken niet voor niets op elkaar, denk ik dan maar. Een fijne verhouding in gezond vs. minder gezond vind ik de 80-20 regel. 80% van de tijd kies je voor gezonde voeding. Die andere 20% neem je lekker waar je zin in hebt. Ja, ook als dit uit een pakje of zakje komt of vol zit met witte (ahhh!!) suikers Als je jezelf alles ontzegt is je nieuwe gezonde levensstijl niet vol te houden namelijk. Zorg ervoor dat het in balans is.

Pannekoek

4. Sport! 
Kom van je luie kont af en ga sporten. Kies een sport die je echt leuk vindt, dan is het geen moetje, maar ga je voor je plezier. Of in elk geval ‘bijna voor je plezier’, mocht je een echte sporthater zijn. Ik vind drie keer per week sporten een mooi, haalbaar aantal. Maar staar je daar niet blind op. Bedenk je goed dat alles beter is dan niets. Dus pak die fiets i.p.v. die auto, de trap i.p.v. de lift en wandel eens in je lunch pauze i.p.v. op je gat boterhammen met kaas naar binnen te schuiven. Sporten kent zo veel voordelen: meer energie, beter humeur, beter in je vel (letterlijk en figuurlijk) en medische voordelen als het verlagen van risico’s op bepaalde ziekten.

Daisy sporten

5. Reduceer stress tot een minimum
Stress is ook funest.
Voor alles. Sommige mensen gaan van stress juist veel en slecht eten, anderen krijgen geen hap meer door de keel. Bij mij uit stress zich heel lichamelijk: zere nek en schouders, last van mijn darmen, trillend oog of erger nog: alle wimpers verliezen… ja door stress! Uit ervaring weet ik hoe lastig het is om een bepaalde bron van stress te vermijden, maar probeer het toch. En zorg daarnaast dat je ook je rust pakt door voldoende te slapen, te ontspannen en bijvoorbeeld door aan yoga of mindfulness te doen.

Daisy boksen

6. Staar je niet blind op de weegschaal
Een weegschaal kan voor veel frustraties zorgen en dat weet ik uit eigen ervaring. Elke dag op dat ding staan is onzin. Natuurlijk zegt de weegschaal wel íets, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Maar als je wilt weten of je progressie boekt (afvallen, strakker worden, etc.) zijn er betere manieren om hier achter te komen. Meet bijvoorbeeld bepaalde lichaamsdelen met een meetlint. Je kunt ook je kleding als graadmeter nemen. Begint die favo jeans strak te zitten? Dan let je even extra op, totdat deze weer goed zit. Ook kun je een vetmeting laten doen bij een diëtist of in de sportschool. Maar het allerbeste: kijk gewoon in de spiegel. Staat het me aan wat ik zie, of niet? Daar gaat het immers om!

De overige geboden voor een gezonde levensstijl vind je op I Love Health! 

Over Daisy Oppelaar
Daisy kan heel hard rennen, heel lekkere healthy baksels maken en dat beide ook nog eens heel mooi vastleggen op haar blog I Love Health.nl. In 2012 begon ze één van de eerste Nederlandse blogs over health zonder geitenwollensokken-imago, wat uitgroeide tot een grote naam op dat front. Op haar blogs deelt Daisy niet alleen smoothies en haar persoonlijke visie op gezondheid, ze vraagt ook regelmatig de mening van sport- en voedingsdeskundigen. Volg Daisy & I Love Health op FacebookInstagram en Twitter!

liefs, Daisy Oppelaar

Shop meer van

Geen resultaten gevonden.

Reageer