Anna + Nina: 'Als de ander iets niet leuk vindt, komt het niet in de collectie.'

Snuisterijtjes, fragiele decoraties en de mooiste hebbedingetjes vullen winkel Anna & Nina aan de Gerard Doustraat in Amsterdam. Her en der hangen dunne hemdjes en de eerste vesten. Sieraden bedekken vintage tafels. Met een gigantische theemok die in Friends niet zou misstaan, klets ik met de twee vrouwen die hun naam aan een agency en meerdere online en offline winkels gaven. Anna en Nina blijken niet alleen een sterk ondernemersduo te zijn, maar ook buiten werktijd partners in crime.

Anne   Nina

Waar ontmoetten jullie elkaar?
Anna:
We zijn buurmeisjes. De man van Nina is een vriend van mij die in mijn vorige huis al boven me woonde. Toen mijn man en ik verhuisden naar een mooi koophuis aan de gracht, kwam daar een apartement boven weer vrij. Hij was net opzoek naar zoiets waar hij met zijn nieuwe vriendin wilden wonen. Dat was Nina.

En hoe ontstond het idee voor Anna & Nina?
Anna:
Met een fles wijn tijdens een avondje kletsen! Zo simpel was het eigenlijk. Eerst wilden we een schoenenwinkel; er zijn allemaal ideeën geweest. We gingen gewoon aan de slag en kochten met wat spaargeld sieraden in om te verkopen via Facebook of dergelijke. Er was van tevoren geen ondernemersplan. Je begint gewoon, je staat eens op een beurs, je spreekt eens wat af, Linda. magazine belt omdat ze je sieraden willen gebruiken in een shoot; het balletje gaat zo rollen. En dan ga je zitten voor een concreet plan. Het groeit. Dat gaat wel extra makkelijk als je onder elkaar woont natuurlijk.

Anne   Nina

Jullie begonnen als agency, hoe neem je de stap naar winkels?
Anna: We hadden in eerste instantie Jewel Rocks, wat uitgroeide tot een sterk merk. Van daaruit kregen we ruimte om meerdere merken aan te gaan schrijven waarvan wij ook graag de sales zouden doen. We huurden een kantoorpandje in de buurt van Schiphol. We kregen alleen zoveel verzoekjes van mensen die éven wat wilden zien of even af wilden spreken, dat we beseften dat we dat we een showroom in Amsterdam moesten hebben. We hadden ook steeds meer particulieren of vriendinnen die even één armbandje bij ons kantoor of huis oppikten. Een grote showroom annex een klein winkeltje midden in Amsterdam leek ons de oplossing. Het werd uiteindelijk een kleine showroom met twee serieuze winkels en een webshop.

'Op een avond met een fles wijn bedachten we Anna & Nina.'

Rok Jalie  zwartIro Little Soho
€ 249,00
Isabel Marant Armband MidnightIsabel Marant de Bijenkorf
€ 59,95
Sweater Nona  grijsIro Little Soho
€ 109,00

Hoe vullen jullie elkaar aan?
Nina: Hiervoor werkte ik bij Fab. Ik heb het merk sky high zien gaan. Dat ondernemerschap van Fabienne heeft me altijd geïnspireerd om ook een eigen bedrijfje te beginnen. Ik ben door mijn achtergrond meer mode, Anna door die van haar meer PR. Anna: We zijn heel verschillend, maar liggen wel op één lijn. Soms weet je al wat de ander wel en niet mooi vindt. Nina: Onze karakters zijn verschillend, maar onze smaken komen overeen. Ik ben impulsiever, Anna denkt vaak langer over dingen na. Daarin leren we ook wel veel van elkaar.

Wat is jullie smaak?
Nina:
Uit de winkel zijn de verenlijstjes en de geurkaarsen van Capri Blue mijn favoriet. De geur is gewoon heel goed. Iedereen die de winkel in loopt zegt er wat over. Anna: Het is ook geen WC-geur. Maar echt een luxe hotelgeur. Ik vind zelf het merk À La heel leuk. Het zijn grappige hebbedingetjes die toch heel rijk aanvoelen en er mooi uitzien.

En jullie eigen kledingstijl?
Nina:
We zijn allebei niet minimalistisch, maar wel klassiek. Anna is net wat meer clean. Anna: En Nina is wat meer crazy met prints; streepjes of panter. Al kan ik ook best gypsy zijn. Dat ligt net aan de periode.

'Nina stond laatst nog met een potje pindakaas en de vraag of ik die lekker vond.'

Ganni Korte jas leopardGanni Zalando
€ 219,95 € 87,95
Trui Melda  ecruIro Little Soho
€ 185,00 € 74,00
Ganni Jerseyjurk moonless nightGanni Zalando
€ 139,95 € 55,95

Wat maakt Anna & Nina?
Nina: We volgen heel erg ons gevoel in wat wel of niet bij ons past. Het is geen strategie. Anna: We zouden bijvoorbeeld ook een hele lekkere fles olijfolie kunnen verkopen. Het is niet alleen interieur en accessoires. Nina stond laatst nog met een potje pindakaas en de vraag of ik die lekker vond. Nina: Vond ze niet. Anna: En dan komt het er ook niet in. Nina: Nee, we moeten er allebei achter staan. Alles komt uit ons als persoon. Alles wat hier ligt vinden wij leuk en bijzonder. We kiezen niet uit commercie. Anna & Nina komt uit ons hart. 

En jullie eigen lijn, hoe ontstond die?
Anna: Uit gemis van iets. Opnieuw was het geen vooropgezet plan. We misten sieraden die niet vastzaten aan een seizoen of tijd. De cuff’s van ons eigen lijn hoef ik nooit af te doen. Nina: We hebben nu ook altijd iets liggen dat niemand anders heeft, omdat we direct werken met de producenten in bijvoorbeeld Bali. Al liggen onze sieraden ondertussen wel al in 100 winkels! Anna: We willen de collectie uit gaan breiden, waarvan we een deel alleen in onze eigen winkels verkopen.

Anne   Nina

Wat is jullie favoriete stad of plaats op de wereld?
Anna: Bali dus. Nina: Die plek inspireert ons gewoon heel erg. Alles is daar mogelijk. Iedereen wil je altijd helpen. Anna: Het is de ideale plek om te werken en toch een vakantiegevoel te hebben. We werken daar hard, maar zo voelt het niet als je ’s avonds gewoon met je voeten in het zand zit.

Interieur of mode?
Beiden:
Interieur! Anna: Het voelt artistieker. Alsof je daar meer mee kunt. Mode is trendgevoeliger. Nina: Als het thuisgevoel goed en warm is, dan maakt ook weinig nog uit. Dan is kleding ook meteen minder belangrijk. Anna: We denken ook over een Bed & Breakfast waar je alles aan interieur kunt kopen.

En zo droppen de al zo veelzijdige Anna en Nina nog één van hun vele plannetjes. Een nieuw uiterste. We wachten af op hun volgende succes, want met zulke creatieve ondernemers kan dat toch niet anders? En tot die tijd bezoeken we met liefde de winkels aan de Gerard Doustraat en Kloveniersburgwal in Amsterdam. Of shoppen we gewoon online.

liefs, Marlies Bax

Reageer